Små saker kan ha stor betydelse, så ta dem inte för givet. Särskilt om du vill förvärva en begagnad bil eller ta reda på vem som tidigare varit i bilen.
Sanningen är att det har en djupgående effekt på dig. Särskilt om du ska köpa ett fordon är det viktigt att kontrollera identiteten hos den nuvarande ägaren. På så sätt kommer du inte att få betala för ett fordon som säljaren inte har någon laglig rätt att erbjuda till försäljning. På grund av farorna med att bli indragen i detta.
För att fastställa vem som äger ett fordon finns det två metoder.
Du kan ta reda på vem som äger en bil genom att skriva in registreringsnumret i ett antal internettjänster. Som regel är det gratis i vissa fall och kostar pengar i andra fall.
För att ta reda på vem den registrerade ägaren är kan du använda det här verktyget. Det är dock inte alltid det bästa alternativet eftersom du har att göra med en begagnad källa
Använd Transportstyrelsens egen tjänst.
För att ta reda på vem som äger en bil kan du skicka ett e-postmeddelande eller ett sms till personen i fråga. Gå helt enkelt in på deras webbplats, välj ägare/användare och fyll i den information du behöver. Det finns numera en begränsning på 25 förfrågningar per dag, därför måste du uppvisa ditt bank-ID för att bevisa din identitet.
Sedan får du ett e-postmeddelande med den information du behöver, så att du omedelbart kan ta reda på vem som äger bilen. Med andra ord behöver du inte vara orolig för att köpa en bil av någon vars ägare du inte känner till.
Du kan också sms:a med Transportstyrelsen. Denna information kan du få genom att helt enkelt skicka ett sms med ditt registreringsnummer till (703) 725-0033. Tänk på att varje sms kostar 3 kronor att skicka. Även om det är bekvämt är det också tidskrävande.
En kombination av förstärkt verklighet och bärbara sensorer för hälsoövervakning Virtuell verklighet och förstärkt verklighet kommer att få betydande framsteg under 2022.
Med ytterligare sensorer och förbättrad optik avser Meta att utveckla ett headset som är mer sofistikerat än den nuvarande Quest-modellen, vilket ökar din avatars realism och gör det möjligt att visa din faktiska geografiska position tillsammans med digitala element. Ett mixed reality-headset från Apple förväntas också släppas under den senare halvan av 2022, enligt rykten.
Slutligen kommer de handledssensorer som har använts i ett decennium att göras tillgängliga gratis. Den skärmlösa Oura-ringen utan skärm har minisensorer för hjärtfrekvens, syrehalt i blodet och hudtemperatur, medan Woop erbjuder plagg med sensorplaceringar. Madrasser som håller koll på hur du sover finns också tillgängliga.
Apple undersöker möjligheten att låta sina Airpods känna av kroppstemperatur och kroppshållning, vilket kan göra dem till nästa stora hälsotekniska produkt. En annan iPhone-funktion som företaget håller på att utveckla är en funktion som kan upptäcka depression.
Telefonförsäljare finns till i syfte för att uppmärksamma eller sälja en tjänst eller produkt via telefon. En telefonförsäljare har ofta tydligt uppsatta mål som den försöker nå, och kan därför upplevas som ivriga i sin försäljning.
Vi har alla vart i en situation där vi fastnat med en telefonförsäljare och inte vet hur vi ska ta oss ur det. Det kan kännas som att vad man än säger lyckas de på något sätt fortsätta samtalet. Så hur blir man av med telefonförsäljare? Nedan följer tips som hjälper dig.
Tips för att bli av med telefonförsäljare
Blockera telefonförsäljare genom att spärra ditt telefonnummer hos en NIX-telefon. När du registrerat ditt telefonnummer här får företag inte använda det i försäljningssyfte eller insamlingssyfte. Innan företag ringer dig är de alltid skyldiga att kolla upp om ditt telefonnummer finns med i NIX.
Avvisa och avsluta direkt. Vi är ofta rädda att avvisa med risk för att låta oförskämda, men det går att avsluta på ett artigt sätt. Genom att säga ”tack så mycket, men jag är inte intresserad” för att därpå direkt lägga på är inte oförskämt. Lägger du dessutom på direkt behöver du inte bemöta några frågor om varför eller liknande.
Fråga vad det gäller. Direkt efter du svarat frågar du; ska du sälja något? När de svarar ja kan du kort och gott säga; då är jag inte intresserad, och lägga på.
Blockera numret. När du gjort ovanstående kan du efter du avslutat samtalet blockera numret för att försäkra att företaget inte ringer dig igen. Vanligtvis kan du gå in på numret som precis ringt, klicka på ”mer” eller ”information” och där brukar funktionen ”blockera” finnas.
Om du har ett missat samtal och är osäker på om du behöver ringa upp eller inte, kan du ta reda på vem ringde genom vemringde.se. Där finns ofta information om det var en telefonförsäljare.
Om du blivit övertalad
Telefonförsäljare kan vara skickliga och få dig att gå med på saker du egentligen inte ville från början. Såhär kan du gå tillväga om du befinner dig i denna situation:
Enligt lag måste företaget ha en skriftlig underskrift från dig för att avtalet ska vara giltigt.
Efter skriftlig underskrift har konsumenten upp till 14 dagar ångerrätt.
Aggressiv eller olämplig försäljning via telefon kan anmälas till Konsumentverket.
Vi använder cookies på vår webbplats för att ge dig den mest relevanta upplevelsen genom att komma ihåg dina preferenser och återkommande besök. Genom att klicka på "Acceptera alla" godkänner du användningen av ALLA cookies. Du kan dock besöka "Cookieinställningar" för att ge ett kontrollerat samtycke.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Varaktighet
Beskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.