Tjänster

Lär dig hantera telefonförsäljare

Publicerad

Telefonförsäljare finns till i syfte för att uppmärksamma eller sälja en tjänst eller produkt via telefon. En telefonförsäljare har ofta tydligt uppsatta mål som den försöker nå, och kan därför upplevas som ivriga i sin försäljning.

Vi har alla vart i en situation där vi fastnat med en telefonförsäljare och inte vet hur vi ska ta oss ur det. Det kan kännas som att vad man än säger lyckas de på något sätt fortsätta samtalet. Så hur blir man av med telefonförsäljare? Nedan följer tips som hjälper dig.

Tips för att bli av med telefonförsäljare

  • Blockera telefonförsäljare genom att spärra ditt telefonnummer hos en NIX-telefon. När du registrerat ditt telefonnummer här får företag inte använda det i försäljningssyfte eller insamlingssyfte. Innan företag ringer dig är de alltid skyldiga att kolla upp om ditt telefonnummer finns med i NIX.
  • Avvisa och avsluta direkt. Vi är ofta rädda att avvisa med risk för att låta oförskämda, men det går att avsluta på ett artigt sätt. Genom att säga ”tack så mycket, men jag är inte intresserad” för att därpå direkt lägga på är inte oförskämt. Lägger du dessutom på direkt behöver du inte bemöta några frågor om varför eller liknande.
  • Fråga vad det gäller. Direkt efter du svarat frågar du; ska du sälja något? När de svarar ja kan du kort och gott säga; då är jag inte intresserad, och lägga på.
  • Blockera numret. När du gjort ovanstående kan du efter du avslutat samtalet blockera numret för att försäkra att företaget inte ringer dig igen. Vanligtvis kan du gå in på numret som precis ringt, klicka på ”mer” eller ”information” och där brukar funktionen ”blockera” finnas.

Om du har ett missat samtal och är osäker på om du behöver ringa upp eller inte, kan du ta reda på vem ringde genom vemringde.se. Där finns ofta information om det var en telefonförsäljare.

Om du blivit övertalad

Telefonförsäljare kan vara skickliga och få dig att gå med på saker du egentligen inte ville från början. Såhär kan du gå tillväga om du befinner dig i denna situation:

  • Enligt lag måste företaget ha en skriftlig underskrift från dig för att avtalet ska vara giltigt.
  • Efter skriftlig underskrift har konsumenten upp till 14 dagar ångerrätt.
  • Aggressiv eller olämplig försäljning via telefon kan anmälas till Konsumentverket.

Varning för dessa nummer:

  • 075-101 57 16
  • 075-101 26 09
  • 075-101 28 36
  • 075-101 39 57
  • 075-728 14 64
  • 075-101 57 34
  • 075-101 78 35
  • 075-101 25 34
  • 075-101 23 65
  • 075-101 44 96

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Trendar

Exit mobile version