När Christopher Nolans föregångare till The Dark Knight kom ut visste vi att det skulle bli ”en synkron sci-fi-actionfilm som demonstrerar sig själv i hjärnans arkitektur”. Det var ett utmärkt exempel på hur man kan marknadsföra en film utan att offra för mycket i kvalitet i filmens första teaser.
Det finns inga detaljer om hur hanteringen är tänkt att fungera. Det bästa sättet att föra ett samtal. Vi vet ingenting om karaktärerna. Kort sagt får vi en glimt av den värld de verkar i, en värld där synden är lika användbar för att spara pengar som ett bankvalv. En snarlik ring kollapsade under sin egen tyngd. När glaset är orörligt faller hatten ut ur fönsterramen. Ändå kastas två män samman i en korridor där gravitationscentrumet ständigt förskjuts – allt till tonerna av Hans Zimmers perfekta partitur.
Detta är den idealiska kompromissen mellan förmågan att visa bilder utan att införa ytterligare ämnen. Filmens slogan ”your mind is the site of the crime” bevisar att det visuella är fantastiskt och nyskapande, och publiken dras ännu närmare filmens premiss med tagglinen ”your mind is the scene of the crime”. En enorm succé förutspåddes i denna teaser för Inception, vilket till slut också blev fallet.